Paška priča o Ivanu Mirkoviću (5.dio.)
Tijekom dugih godina kreativnog stvaranja Ivan Mirković je, osim mnogih izložaba u zemlji, samostalnih i skupnih, ostvario i nekoliko zapaženih nastupa u inozemstvu što njegovom umjetničkom habitusu daje posebnu dimenziju. Istina, izvan granica zemlje nije ostvario kontinuitet izlaganja koji bi, brojem nastupa, barem donekle pratio intenzitet izlaganja u zemlji, no i tih nekoliko gostovanja u europskim galerijama bili su potvrda respektabilnom dosegu njegova umjetničkog rukopisa.
Prvi su iskoraci bili, očekivano, na kolektivnim izložbama. Prije drugog svjetskog rata najznačajnija je bila ona u Firenzi, Mostra dei concorsi Ussi, Panerai, Martelloni, Hollaender u Reale Accademia delle arti del disegno di Firenze. Izložba je bila postavljena u Palazzo dell’ Artigianato, u prosincu 1939. godine.
Prvi poslijeratni nastup Mirković je ostvario u Londonu 1961. godine na jednoj skupnoj izložbi.
U travnju spomenute godine u Fine Art and Sporting Gallery na Brodwayu kod Londona bila je postavljena skupna izložba pod nazivom La confrontation, Spring exibition. Izložbu je priredio Eric Peel, engleski publicist, kritičar i direktor spomenute galerije. Njegova je namjera bila sučeliti staro i novo slikarstvo i pružiti mogućnost usporedbe likovnih ostvarenja velikana svjetskog slikarstva i nekih tada živućih majstora. Tako se Ivan Mirković s jednim svojim radom (Ribar sa svojim ulovom) našao u društvu Federica Zucchera, Rembrandta, Rubensa, Van Dycka, Braquea, Renoira, Degasa i drugih autora. Za Ivana Mirkovića to je bilo veliko priznanje.
Mirkovićevo sudjelovanje na izložbi popratio je londonski tisak, a posebno časopis za umjetnost Fine Art Brodway.
Iste godine, u istoj Galeriji, g. Peel organizirao je i samostalnu izložbu Ivana Mirkovića. Bila je postavljena od 10. do 27. kolovoza, a bilo je izloženo trideset ulja, mahom ribarskih motiva. Izložba je polučila živ interes publike.
Tim povodom Birmingham Post je, pored ostaloga, napisao i ovo:
Izložba jugoslavenskog slikara Ivana Mirkovića privukla je osobitu pažnju londonske publike profinjenog ukusa. Slike s figurama ribara i mornara, mora i pejzaži dalmatinske obale, poseban su studij svoje vrsti. Tek nakon dublje koncentracije uočava se vrijednost, snaga i stil slobodnog slikara. Mirkovića zanima život ribara, zato on s profinjenim, dubokim iskrenim osjećajem tretira razne prizore ribarenja, lova i života ljudi na moru u ribarskim lađama. Na slikama vidimo obalu, lađe, mreže, razni ribarski pribor i ljude te kako raznovrsne šarolike ribe plove plavim prozirnim morem. Mirkovićevi su ljudi jednostavni i izgledaju nečuvstveni, a poneki i djetinjastog izgleda ili drvenastog lica i neobičnih glava s tendencijom fatalizma u njihovim karakterima.
Po njemu svojstvenim načinom slikanja upadljiv je osobiti osjećaj za boje uz pastelni način konačnog dotjerivanja slike. Svaka slika je zaseban studij, a među njima se ističu i osobito privlače pažnju: Ribari na povratku s mora, Mornari na brodu sakupljaju jedra i Djevojka s mačkom.
Sve slike po kompoziciji i tretmanu zaslužuju poseban studij, a Autoportret pokazuje kontemplativne crte osebujnog čovjeka, pravog umjetnika. (Citirano prema Slobodnoj Dalmaciji od 9. rujna 1061. br. 5575).
U nerijetko tmurno i kišno ozračje dalekog Londona, Ivan Mirković donio je svojim slikama boje Mediterana, toplinu južnog podneblja i bistrinu našeg mora, što se, za ilustraciju, mogu osjetiti i na sljedećim slikama koje su bile izložene na monografskoj izložbi u Galeriji umjetnina u Splitu, koncem 2005. i početkom 2006. godine. Stoga ne čudi da je privukao veliku pozornost londonske publike koja je mnoge njegove radove otkupila.
Dvije godine kasnije, na poziv istog organizatora, Mirković opet izlaže na samostalnoj izložbi, ovoga puta u londonskoj The Grafton Gallery. Izložba je bila postavljena koncem veljače 1963. godine. I tom prigodom bilo je izloženo trideset ulja također s ribarskim motivima. Prema riječima samog umjetnika, to su bez izuzetka bile figurativne kompozicije živog kolorita rađene više ekspresionističkim manirom.
Zapažen nastup u inozemstvu Ivan Mirković ostvario je i u lipnju 1966. godine na skupnoj izložbi u pariškom Muzeju moderne umjetnosti. Izložba pod nazivom Terres Latines (Latinske zemlje) bila je postavljena od 1. do 22. lipnja.
Pored francuskih umjetnika, sudjelovali su slikari, kipari i grafičari iz Španjolske, Italije, Portugala, talijanskog govornog područja Švicarske i zemalja Latinske Amerike. Mirković je izložio Ribara s Jadrana.
U sljedećem nastavku: Kakvi su Splićani u očima slikara Mirkovića?